Hur kan vi hjälpa dig?

Tack för att du valt att bo i en av Trianons fastigheter

Det är viktigt för oss att du trivs – både med din bostad och med oss som hyresvärd. Därför uppskattar vi när du hör av dig, vare sig det gäller klagomål, felanmälningar, tips, förslag eller beröm.

På den här sidan har vi samlat viktig information för dig hyresgäst. Vi vill även passa på att tipsa om våra Frågor och svar där du snabbt och smidigt hittar svaren på några av de vanligaste frågorna vi får.

Felanmälan

Fel eller skador i din lägenhet som inte är akuta ska du anmäla på Mina sidor.

Vid akuta problem är du välkommen att höra av dig till vår kundservice på 040-611 34 00. Våra telefontider är vardagar 09.00–12.00 och 13.00–15.00.

Vid akuta fall efter kontorstid och på helger, exempelvis större elfel och vattenläckage, ska du ringa journumret som står i trapphuset. Tänk på att om du anmäler en skada som inte är akut kan du komma att debiteras för kostnaden för jourutryckningen.

Frågor och svar

På sidan Frågor och svar har vi samlat alla de vanligaste frågorna som vi får in.

Mina sidor

Registrera dig på Mina sidor för att:

  • Göra felanmälningar
  • Söka lägenhet
  • Säga upp din lägenhet
  • Se dina hyresavier och betalningshistorik
  • Få viktig information och hantera det mesta kring ditt boende

Söker du lägenhet?
För att kunna söka en lägenhet hos oss behöver du skapa ett konto och registrera dig som bostadssökande.

Blanketter

Du kan ladda ner alla våra blanketter här. Tänk på att vid andrahandsuthyrning och ansökan om byte har vi en handläggningstid på 2 månader.

Anmäla flytt

Uppsägningstiden för en bostadslägenhet är tre kalendermånader och räknas från månadsskiftet efter uppsägningen. Uppsägningen gör du på Mina sidor. Därefter kommer du/ni att få en bekräftelse på uppsägningen. När du har sagt upp ditt hyresavtal är du enligt hyreslagen skyldig att visa lägenheten för nya intresserade hyresgäster.

Betala hyran

E-faktura är ett bekvämt sätt att betala dina fakturor. Du kan ansök om e-faktura i din internetbank. När första e-fakturan kommer får du ett meddelande i din internetbank.

Autogiro är ett annat sätt du kan välja att betala din hyra. Beloppet dras då automatiskt från ditt konto på förfallodagen. Vill du betala via autogiro eller e-faktura anmäler du detta hos din bank. Vid registrering av autogiro ska du ange betalarnummer och det är ditt personnummer (12 siffror) utan bindestreck.

Bredband

I bopärmen som finns på Mina sidor står vad som gäller för bredband i just din fastighet.

Boguiden

I Boguiden kan du få lära dig allt från hur man söker bostad och vad man ska tänka på vid kontraktsskrivning, till hur man ska sopsortera och vad som gäller när hyresgästen flyttar ut. Här finns även kortare filmer om hur du luftar elementet, fixar stopp i handfatet, byter en säkring och liknande.

Observera att Boplats Syd har ändrat i sina regler sedan Boguiden skapades. Aktuella intyg på inkomst behöver vara uppladdade för att bli bjuden till visning.

Du hittar Boguiden här.

Lägenhetsbyte

Om du vill byta lägenhet och själv har hittat någon att byta med, måste bytet godkännas av oss. Vår handläggningstid är 2 månader.

Renovering

Om du på egen bekostnad målar eller tapetserar din lägenhet ska arbetet vara fackmannamässigt utfört. Du kan bli ersättningsskyldig när du flyttar om arbetet är slarvigt utfört eller om du använt felaktig eller valt en extrem färgsättning.

Skadedjur

Om du upptäcker skadedjur i din lägenhet ska du ta kontakt med Rentokil på 010-470 49 50 Uppge ditt namn och var du bor så kommer de ut och hjälper dig vid behov.

Störningar

För att alla som bor eller arbetar i fastigheten ska trivas måste alla visa hänsyn. Därför gäller rökförbud i alla gemensamma utrymmen, till exempel trapphus, hissar, tvättstuga och källare. Tänk på att höga ljud, såsom musik eller att borra och spika, lätt sprids till övriga delar av huset. Undvik att göra detta på tidpunkter som kan störa dina grannar, exempelvis tidiga morgnar eller sena kvällar.

Tvättstuga

Tänk på att städa efter dig och lämna tvättstugan i det skick du själv önskar finna den nästa gång du ska tvätta. Om något inte fungerar, gör en felanmälan på Mina sidor och sätt gärna upp en lapp så att nästa person vet att problemet är felanmält.

Bor du på Gånglåtsvägen 1–3 ligger tvättstugan i tvättoteket på Gånglåtsvägen 3 C. Här är öppet alla dagar 07–22. Boka tvättid på bokningspanelen med din tagg. 15 kronor per maskin faktureras 1 gång i månaden. Tvätt- och sköljmedel ingår i priset.