Fråga: Varför höjer ni hyran ännu en gång?
Svar: Några månader in på 2023 kan vi konstatera att det ekonomiska och finansiella läget fortsätter att försämras för oss som fastighetsbolag och alla andra med ägt boende.
- Räntorna fortsätter öka. Trianon har räntekostnader för lån på fastigheter.
- Inflationen är fortfarande på en hög nivå – med stigande priser på material, reparationer och underhåll som följd.
- Kostnader för fjärrvärme, VA och el i Malmö har stigit särskilt mycket i Malmö.
- Våra lönekostnader ökar. Våra anställda som varje dag ser till att du har ett tryggt boende med en god förvaltning och hög service, ska givetvis ha avtalsenliga löner.
Fråga: Varför måste ni höja hyran igen? Ni på Trianon har ju god ekonomi?
Svar: Vi önskar att vi hade sluppit det här och vi önskar att vi kunnat ha en konstruktiv dialog med hyresgästföreningen så att hyrorna följer kostnads- och löneutvecklingen i samhället.
Med det nya ekonomiska och finansiella läget har Trianons kostnadsökningar med 2 500 kr/mån per genomsnittslägenhet (3 rok) medan vi höjt hyran med 400 kr/mån (5%) per 1 januari.
Som en jämförelse har boende i bostadsrätt/BRF fått kostnadsökningar motsvarande 30% per månad.
Fråga: Jag och mina grannar vill gärna träffa någon ansvarig på Trianon och prata igenom detta.
Svar: Vi vill gärna träffa er och bokar gärna in en tid, vi kommer gärna till er eller om ni föredrar att komma till oss. Samla gärna era grannar till en sådan sammankomst så kommer vi gärna.
Fråga: Har ni förhandlat med Hyresgästföreningen och hur gick det?
Svar: Den 31 mars påkallade vi till Hyresgästföreningen om en hyresjustering på 2 % per den 1 juli 2023. Förhandlingar har förts mellan oss, men tyvärr har vi inte lyckats landa i en överenskommelse som båda parter kan acceptera. Vi ser det därför som nödvändigt att frånträda förhandlingarna och i stället förhandla direkt med dig som hyresgäst, vilket hyreslagen medger.
Fråga: Vad innebär det för mig som hyresgäst att ni frånträtt förhandlingarna med Hyresgästföreningen?
Svar: När en hyresförhandling strandar kan hyresvärden i vissa fall välja att göra en så kallad direktavisering. Det innebär att hyresvärden försöker förhandla om hyreshöjningen direkt med sina hyresgäster i stället för med Hyresgästföreningen.
Fråga: Om jag accepterar nya hyran, hur stor är den och hur går jag till väga?
Svar: 1,75%. Den nya hyran gäller från 1 juli 2023 framgår på din nästa faktura. Genom att betala hyran accepterar du den.
Fråga: Varför tar ni bort 12 kr/mån?
Svar: Det är det belopp du varje månad betalar till Hyresgästföreningen för att de förhandlar din hyra. Eftersom vi inte funnit en överenskommelse har du rätt att behålla detta belopp.
Fråga: Har jag rätt att inte acceptera min nya hyra?
Svar: Enligt lag har du rätt att inte acceptera din nya hyra. I sådant fall behöver vi få din nya hyra fastställd i Hyresnämnden, dit du kommer att kallas om du väljer att fortsätta betala in den gamla hyran. Läs gärna mer om hur det går till på https://www.domstol.se/amnen/hyra-bostadsratt-och-arrende/sa-gar-det-till/.
Fråga: Kan jag bli uppsagd från min lägenhet om jag inte accepterar den föreslagna justeringen?
Svar: Nej, du riskerar inte att bli uppsagd från din lägenhet.
Fråga: Vad gäller för mig som har autogiro?
Svar: Betalar du din hyra via autogiro och inte accepterar vårt förslag kan du avsluta ditt autogiro via din internetbank. Accepterar du vår föreslagna hyra behöver du inte göra någonting.
Fråga: Om jag har frågor, vem vänder jag mig till?
Svar: Kontakta oss gärna. Vår kundservice är öppen varje vardag mellan 09:00 – 16.00 och nås på 040-611 34 00. Du kan också läsa mer om din hyra på vår hemsida www.trianon.se.
Din nya hyra för 2023
Förhandlingar om hyran i den här fastigheten har förts mellan Fastighetsägarna Stockholm och Hyresgästföreningen.
Hur vet jag vad den nya hyran blir?
Hyreshöjningen för 2023 kommer att vara på 4,75 procent. Den nya hyran kommer framgå på hyresavin och gäller från och med 1 februari 2023. Retroaktiv hyra kommer tas ut för feb-juni och debiteras på avierna för juli-december.
Hyressättningsavgift
Hyressättningsavgiften som du som hyresgäst betalar för Hyresgästföreningens förhandlingsarbete är 12 kr per månad. Beloppet ingår i hyran.
Din nya hyra från 1 mars 2023
Förhandlingar om hyran i den här fastigheten har förts mellan Trianon och Hyresgästföreningen. Alla större fastighetsbolag har genomfört en hyreshöjning i samråd med hyresgästföreningen.
Hur vet jag vad den nya hyran blir?
Hyreshöjningen per 1 mars 2023 uppgår till 5 procent. Den nya hyran kommer framgå på hyresavin och gäller från och med 1 mars 2023. Retroaktiv hyra kommer tas ut för mars-april och debiteras på avierna för maj och juni månad. Den nya hyran gäller för dig som bor i Svedalagården.
Tidigare införhandlad hyresrabatt om 720 kr/lgh/år avseende el-kompensation för fläktsystem återläggs på hyran och en ny framförhandlad rabatt om 1800 kr/lgh/år läggs som en separat rad på hyresavin.
Hyressättningsavgift
Hyressättningsavgiften som du som hyresgäst betalar för Hyresgästföreningens förhandlingsarbete är 12 kr per månad. Beloppet ingår i hyran.
Förhandlingar om hyran i den här fastigheten har förts mellan Trianon och Hyresgästföreningen. Alla större fastighetsbolag har genomfört en hyreshöjning i samråd med hyresgästföreningen.
Hur vet jag vad den nya hyran blir?
Hyreshöjningen per 1 april 2023 uppgår till 5 procent. Den nya hyran kommer framgå på hyresavin och gäller från och med 1 april 2023. Retroaktiv hyra kommer tas ut för april och debiteras på avin för maj månad.
Hur går det till när fastighetsägare justerar hyran?
Trianon förhandlar fram hyreshöjningen tillsammans med Hyresgästföreningen. Förhandlingar har skett inför hyreshöjning 1 april.
Hyressättningsavgift
Hyressättningsavgiften som du som hyresgäst betalar för Hyresgästföreningens förhandlingsarbete är 12 kr per månad. Beloppet ingår i hyran.
Trianon har den 31 mars påkallat om förhandling med Hyresgästföreningen Region Södra Skåne om ännu en hyresjustering för bostäder i Malmö 2023. Vårt yrkande är en hyreshöjning med 2 % från den 1 juli 2023.
Varför behöver hyrorna höjas?
- Räntan har höjts flera procentenheter under förra året och ytterligare räntehöjningar aviseras. Varje räntehöjning med 1 procentenhet innebär en ökad totalkostnad på cirka 10 procent för oss som fastighetsägare.
- Inflationen har stigit med höjda priser på material, reparationer och underhåll som följd. Som exempel har Eon höjt sina fjärrvärmepriser med 13 procent och VA Syd sina priser med 25 procent.
- Ett mycket viktigt motiv till höjningen är att vi ska kunna bibehålla en fortsatt god service, fortsätta med sedvanligt underhåll och fortsätta investera i en god boendemiljö för dig som hyresgäst.
Hur går det till när fastighetsägare justerar hyran?
Trianon förhandlar fram hyreshöjningen tillsammans med Hyresgästföreningen. Förhandlingar har skett inför hyreshöjning 1 januari och har påkallats inför 1 juli.
Hur kommer hyran utvecklas framåt?
Som fastighetsägare har vi i enlighet med Hyreslagen och förhandlingsordning rätt till att påkalla förhandling om hyresjustering med 6 månaders mellanrum. Det är vår ambition att hyresutvecklingen ska vara jämn och hanterbar för dig som hyresgäst.
Från den 1 januari 2023 har Trianons bostadshyror i Malmö höjts med 5%. Trianon har förhandlat den nya hyran med Hyresgästföreningen för att hitta en rimlig överenskommelse utifrån våra ökade kostnader för till exempel el, värme, reparationer och underhåll. Information har satts upp eller håller på att sättas upp i trapphusen.
Uppsägningstiden för en bostadslägenhet är tre kalendermånader och räknas från månadsskiftet efter uppsägningen. Uppsägningen måste vara skriftlig och undertecknad av de/den som står på hyreskontraktet, innehålla uppgift om adress, telefonnummer, lägenhetsnummer och när avtalet upphör att gälla. Därefter kommer du/ni att få en bekräftelse på uppsägningen. När du har sagt upp ditt hyresavtal är du enligt hyreslagen skyldig att visa lägenheten för nya intresserade hyresgäster.
När vi har fått din uppsägning skickar vi en bekräftelse på uppsägningen till dig. I bekräftelsen finns kontaktuppgifter till den som ska besiktiga din lägenhet. Ring gärna och boka tid för besiktningen så fort du fått bekräftelsen.
Vi kommer sedan att kontakta dig gällande visning av din lägenhet. Vid visningen kan du välja om du vill vara hemma eller lämna din lägenhetsnyckel till oss. Om du vet att du kommer att vara bortrest under uppsägningstiden, meddela det gärna i förväg.
Enligt hyreslagen 5 § har dödsboet en kalendermånads uppsägningstid, om uppsägning sker inom en månad från det att hyresgästen avlidit. Därefter gäller tre kalendermånaders uppsägningstid. Det som behövs är underskrift på uppsägningen från samtliga i dödsboet (alternativt en av dödsbodelägarna med fullmakt att företräda hela dödsboet), bifogat dödsfallsintyg och telefonnummer till den som har tillgång till lägenheten.
Vid en separation där någon av parterna säger upp sin del av hyresavtalet kan den andra ha rätt att överta avtalet. En ny kreditupplysning görs för att se om parten som ska bo kvar ensam klarar av att betala hyran. Den övertagande parten måste ha varit folkbokförd på adressen i minst ett år. Om du ska separera, kontakta ansvarig uthyrare.
Så här fungerar lägenhetsförmedlingen:
1) Lägenheterna annonseras ut på Boplats Syds hemsida i tre till sju dagar. Du kan välja att få meddelande om lediga lägenheter via e-post.
2) Anmäl intresse för den lägenhet som du är intresserad av.
3) Boplats Syd kallar ett antal bostadssökanden till visning.
4) Är du fortfarande intresserad av lägenheten efter visningen, anmäler du ditt intresse på Min sida innan svarstiden går ut.
5) Den lediga lägenheten erbjuds i första hand till den som har längst kötid och som motsvarar fastighetsägarens krav.
6) En sista kontroll görs av referenser, inkomst och skötsamhet. Finns inga anmärkningar undertecknas hyreskontraktet hos fastighetsägaren.
För att hyra ut i andra hand måste du ha hyresvärdens medgivanden. Ansökan gör du via vår blankett för andrahandsuthyrning. Det första vi tittar på vid en andrahandsuthyrning är om du har beaktansvärda skäl till din uthyrning, du ska ha en anledning till varför du ska hyra ut. Anser vi att du inte har beaktansvärda skäl har vi rätt att neka dig. Efter ett godkännande skickar du in en kopia av ditt andrahandskontrakt. Vår handläggningstid är 2 månader.
Tänk på att du som förstahandshyresgäst alltid är ansvarig för lägenheten, det gäller både ekonomiskt och vid eventuella skador och störningar. Du riskerar att förlora lägenheten om inte andrahandshyresgästen sköter sig. Om han eller hon stör grannarna är det du som ska se till att störningarna upphör. Kontrollera alltid andrahandshyresgästen noga innan du bestämmer dig för att hyra ut lägenheten. Om du är utomlands eller inte har möjlighet att sköta dina åtaganden under uthyrningsperioden måste du skriva en fullmakt till någon som kan företräda dig i dina hyresangelägenheter. Andrahandshyresgästen har inte någon rätt att överta hyreskontraktet för lägenheten vid hyrestidens utgång.
Som hyresgäst kan du registrera dig på Mina sidor och få tillgång till hyressaldo och OCR-nummer. Om du inte har möjlighet att gå in på Mina sidor, kontakta vår kundservice på [email protected] eller 040-611 34 00.
Vill du betala via autogiro eller e-faktura så ansöker du om det via din bank.
Hyran betalas i förskott och senast den sista vardagen före den månad som hyran avser. Som exempel måste hyran för september vara betald senast den sista vardagen i augusti. Tänk på att det kan ta någon dag från det att du gör en betalning till det att vi får pengarna, se information i din internetbank.
Vi samarbetar med Intrum Justitia i vår kravhantering. Om du inte betalar hyran i tid får du ett inkassokrav från Intrum Justitia med en inkassokostnad, för närvarande 180 kr, samt dröjsmålsränta enligt räntelagen.
Vid ytterligare fördröjning kan ärendet lämnas vidare till kronofogden. Som hyresgäst riskerar du att bli avhyst från din bostad eller lokal. Du riskerar även att belastas med en betalningsanmärkning.
Fel eller skador i din lägenhet eller lokal som inte är akuta kan du anmäla här på webben, via vårt formulär. Du som är hyresgäst kan även använda Mina sidor för att göra en felanmälan gällande din lägenhet. Du kan även höra av dig till vår kundservice på [email protected] eller 040-611 34 00.
Vid akuta problem är du välkommen att höra av dig till vår kundservice på [email protected] eller 040-611 34 00.
Vid akuta fall efter kontorstid och på helger (t.ex. större elfel och vattenläckage), ska du ringa journumret som står i trapphuset. Tänk på att om du anmäler en skada som inte är akut kan du komma att debiteras för kostnaden för jourutryckningen.
Om du upptäcker skadedjur i din lägenhet, ska du ta kontakt med Rentokil på 010-470 49 50. Uppge ditt namn och var du bor. Vid behov kan de komma till din lägenhet och hjälpa till (kostnadsfritt för dig som hyresgäst).
Vid kraftiga temperatursvängningar ute kan det upplevas som kallt i lägenheten, det inträffar oftast på hösten när vi går in i kallare tider. Om det fortfarande är kallt efter några dagar eller är onormalt kallt i lägenheten ber vi dig kontakta vår kundservice på 040-611 34 00 eller [email protected].
Om du upplever att du är störd från grannen bör du alltid börja med att ta kontakt med din granne och förklara hur du upplever störningen. Om inte detta hjälper, ber vi dig kontakta vår kundservice under kontorstid. Efter kontorstid kontaktar du Störningsjouren, telefonnumret kan variera mellan våra fastigheter och står på anslagstavlan ditt trapphus. När du kontaktar Störningsjouren vill vi att du även anmäler störningen till vår kundservice. Mer generella klagomål på störningar ber vi dig anmäla direkt till vår kundservice på 040-611 34 00 eller [email protected].
Om du på egen bekostnad målar eller tapetserar din lägenhet ska arbetet vara fackmannamässigt utfört. Vid utflyttning kan du bli ersättningsskyldig om arbetet är slarvigt utfört eller om du har använt felaktigt material eller valt en extrem färgsättning.
Några av våra fastigheter har individuell mätning av el och vatten. Om du bor i en fastighet med individuell mätning så betalar du för den el- och vattenmängd du använder. Varje lägenhet är utrustad med en undermätare som läser av förbrukningen, kostnaden debiteras separat på din hyresavi.