Hur kan vi hjälpa dig?

Tack för att du valt att bo i en av Trianons fastigheter

Det är viktigt för oss att du trivs – både med din bostad och med oss som hyresvärd. Därför uppskattar vi när du hör av dig, vare sig det gäller klagomål, felanmälningar, tips, förslag eller beröm.

Du når vår kundservice på [email protected] eller 040-611 34 00. På den här sidan har vi samlat viktig information för dig hyresgäst. Vi vill även passa på att tipsa om våra Frågor och svar där du snabbt och smidigt hittar svaren på några av de vanligaste frågorna vi får.

Felanmälan

Fel eller skador i din lägenhet eller lokal som inte är akuta ska du anmäla här på webben, via vårt formulär. Du som är hyresgäst kan även använda Mina sidor för att göra en felanmälan gällande din lägenhet. Det går även bra att kontakta vår kundservice på [email protected] eller 040-611 34 00.

Vid akuta problem är du välkommen att höra av dig till vår kundtjänst på 040-611 34 00. Den är öppen vardagar 09.00–12.00 och 13.00–16.00.

Vid akuta fall efter kontorstid och på helger, exempelvis större elfel och vattenläckage, ska du ringa journumret som står i trapphuset. Tänk på att om du anmäler en skada som inte är akut kan du komma att debiteras för kostnaden för jourutryckningen.

Frågor och svar

På sidan Frågor och svar har vi samlat alla de vanligaste frågorna som vi får in.

Mina sidor

Mina sidor kan du hitta dina senaste hyresavier, ditt hyreskontrakt, uppdatera dina uppgifter, läsa bopärmen och göra en felanmälan gällande din lägenhet.

Så här registrerar du dig:
Välj ”Har inte ett konto, registrera dig här”. Efter det behöver du registrera ditt personnummer och ett OCR-nummer från en hyresavi (behöver inte vara den senaste). Anledningen till detta är att systemet ska kunna säkerställa att det är rätt person och denna information behöver du bara fylla i en gång. Sedan fyller du i resterande uppgifter och så är det klart.

Blanketter

Du kan ladda ner alla våra blanketter här. Tänk på att vid andrahandsuthyrning och ansökan om byte har vi en handläggningstid på 2 månader.

Trygghetsjour

Vid störningar kvällar och helger, ring vår trygghetsjour. Här uppger du att det är Trianon som är din hyresvärd, din adress och vad störningen gäller. Du når trygghetsjouren på 040-688 08 88 eller [email protected]. De har öppet måndag-fredag 19.30-04.00, helger och röda dagar 19.30-05.00.

Anmäla flytt

Uppsägningstiden för en bostadslägenhet är tre kalendermånader och räknas från månadsskiftet efter uppsägningen. Uppsägningen måste vara skriftlig och undertecknad av den/de som står på hyreskontraktet och innehålla uppgifter om adress, telefonnummer, lägenhetsnummer och när avtalet upphör att gälla. Därefter kommer du/ni att få en bekräftelse på uppsägningen. När du har sagt upp ditt hyresavtal är du enligt hyreslagen skyldig att visa lägenheten för nya intresserade hyresgäster.

Betala hyran

E-faktura är ett bekvämt sätt att betala dina fakturor. Du kan ansök om e-faktura i din internetbank. När första e-fakturan kommer får du ett meddelande i din internetbank.

Autogiro är ett annat sätt du kan välja att betala din hyra. Beloppet dras då automatiskt från ditt konto på förfallodagen. Vill du betala via autogiro eller e-faktura anmäler du detta hos din bank. Vid registrering av autogiro ska du ange betalarnummer och det är ditt personnummer (12 siffror) utan bindestreck.

Bredband

I bopärmen som finns på Mina sidor står vad som gäller för bredband i just din fastighet.

Boguiden

I Boguiden kan du få lära dig allt från hur man söker bostad och vad man ska tänka på vid kontraktsskrivning, till hur man ska sopsortera och vad som gäller när hyresgästen flyttar ut. Här finns även kortare filmer om hur du luftar elementet, fixar stopp i handfatet, byter en säkring och liknande.

Observera att Boplats Syd har ändrat i sina regler sedan Boguiden skapades. Aktuella intyg på inkomst behöver vara uppladdade för att bli bjuden till visning.

Du hittar Boguiden här.

Lägenhetsbyte

Om du vill byta lägenhet och själv har hittat någon att byta med, måste bytet godkännas av oss. Vår handläggningstid är 2 månader.

Renovering

Om du på egen bekostnad målar eller tapetserar din lägenhet ska arbetet vara fackmannamässigt utfört. Du kan bli ersättningsskyldig när du flyttar om arbetet är slarvigt utfört eller om du använt felaktig eller valt en extrem färgsättning.

Skadedjur

Om du upptäcker skadedjur i din lägenhet ska du ta kontakt med Preventiq på 0770–114 800. Uppge ditt namn och var du bor så kommer de ut och hjälper dig vid behov.

Störningar

För att alla som bor eller arbetar i fastigheten ska trivas måste alla visa hänsyn. Därför gäller rökförbud i alla gemensamma utrymmen, till exempel trapphus, hissar, tvättstuga och källare. Tänk på att höga ljud, såsom musik eller att borra och spika, lätt sprids till övriga delar av huset. Undvik att göra detta på tidpunkter som kan störa dina grannar, exempelvis tidiga morgnar eller sena kvällar.

Tvättstuga

Tänk på att städa efter dig och lämna tvättstugan i det skick du själv önskar finna den nästa gång du ska tvätta. Om något inte fungerar, gör en felanmälan och sätt gärna upp en lapp så att nästa person vet att problemet är felanmält.

Bor du på Gånglåtsvägen 1–3 ligger tvättstugan i tvättoteket på Gånglåtsvägen 3 C. Här är öppet alla dagar 07–22. Boka tvättid på bokningspanelen med din tagg. 15 kronor per maskin faktureras 1 gång i månaden. Tvätt- och sköljmedel ingår i priset.