Uppsägningstiden för en bostadslägenhet är tre kalendermånader och räknas från månadsskiftet efter uppsägningen. Uppsägningen måste vara skriftlig och undertecknad av de/den som står på hyreskontraktet, innehålla uppgift om adress, telefonnummer, lägenhetsnummer och när avtalet upphör att gälla. Därefter kommer du/ni att få en bekräftelse på uppsägningen. När du har sagt upp ditt hyresavtal är du enligt hyreslagen skyldig att visa lägenheten för nya intresserade hyresgäster.
När vi har fått din uppsägning skickar vi en bekräftelse på uppsägningen till dig. I bekräftelsen finns kontaktuppgifter till den som ska besiktiga din lägenhet. Ring gärna och boka tid för besiktningen så fort du fått bekräftelsen.
Vi kommer sedan att kontakta dig gällande visning av din lägenhet. Vid visningen kan du välja om du vill vara hemma eller lämna din lägenhetsnyckel till oss. Om du vet att du kommer att vara bortrest under uppsägningstiden, meddela det gärna i förväg.
Enligt hyreslagen 5 § har dödsboet en kalendermånads uppsägningstid, om uppsägning sker inom en månad från det att hyresgästen avlidit. Därefter gäller tre kalendermånaders uppsägningstid. Det som behövs är underskrift på uppsägningen från samtliga i dödsboet (alternativt en av dödsbodelägarna med fullmakt att företräda hela dödsboet), bifogat dödsfallsintyg och telefonnummer till den som har tillgång till lägenheten.
Vid en separation där någon av parterna säger upp sin del av hyresavtalet kan den andra ha rätt att överta avtalet. En ny kreditupplysning görs för att se om parten som ska bo kvar ensam klarar av att betala hyran. Den övertagande parten måste ha varit folkbokförd på adressen i minst ett år. Om du ska separera, kontakta ansvarig uthyrare.
Så här fungerar lägenhetsförmedlingen:
1) Lägenheterna annonseras ut på Boplats Syds hemsida i tre till sju dagar. Du kan välja att få meddelande om lediga lägenheter via e-post.
2) Anmäl intresse för den lägenhet som du är intresserad av.
3) Boplats Syd kallar ett antal bostadssökanden till visning.
4) Är du fortfarande intresserad av lägenheten efter visningen, anmäler du ditt intresse på Min sida innan svarstiden går ut.
5) Den lediga lägenheten erbjuds i första hand till den som har längst kötid och som motsvarar fastighetsägarens krav.
6) En sista kontroll görs av referenser, inkomst och skötsamhet. Finns inga anmärkningar undertecknas hyreskontraktet hos fastighetsägaren.
För att hyra ut i andra hand måste du ha hyresvärdens medgivanden. Ansökan gör du via vår blankett för andrahandsuthyrning. Det första vi tittar på vid en andrahandsuthyrning är om du har beaktansvärda skäl till din uthyrning, du ska ha en anledning till varför du ska hyra ut. Anser vi att du inte har beaktansvärda skäl har vi rätt att neka dig. Efter ett godkännande skickar du in en kopia av ditt andrahandskontrakt. Vår handläggningstid är 2 månader.
Tänk på att du som förstahandshyresgäst alltid är ansvarig för lägenheten, det gäller både ekonomiskt och vid eventuella skador och störningar. Du riskerar att förlora lägenheten om inte andrahandshyresgästen sköter sig. Om han eller hon stör grannarna är det du som ska se till att störningarna upphör. Kontrollera alltid andrahandshyresgästen noga innan du bestämmer dig för att hyra ut lägenheten. Om du är utomlands eller inte har möjlighet att sköta dina åtaganden under uthyrningsperioden måste du skriva en fullmakt till någon som kan företräda dig i dina hyresangelägenheter. Andrahandshyresgästen har inte någon rätt att överta hyreskontraktet för lägenheten vid hyrestidens utgång.
Som hyresgäst kan du registrera dig på Mina sidor och få tillgång till hyressaldo och OCR-nummer. Om du inte har möjlighet att gå in på Mina sidor, kontakta vår kundservice på [email protected] eller 040-611 34 00.
Vill du betala via autogiro eller e-faktura så ansöker du om det via din bank.
Hyran betalas i förskott och senast den sista vardagen före den månad som hyran avser. Som exempel måste hyran för september vara betald senast den sista vardagen i augusti. Tänk på att det kan ta någon dag från det att du gör en betalning till det att vi får pengarna, se information i din internetbank.
Vi samarbetar med Ropo Capital i vår kravhantering. Om du inte betalar hyran i tid får du en inkassokostnad, för närvarande 180 kr, samt dröjsmålsränta enligt räntelagen.
Vid ytterligare fördröjning riskerar du att bli uppsagd från din bostad eller lokal. Du riskerar även att belastas med en betalningsanmärkning.
Fel eller skador i din lägenhet eller lokal som inte är akuta kan du anmäla här på webben, via vårt formulär. Du som är hyresgäst kan även använda Mina sidor för att göra en felanmälan gällande din lägenhet. Du kan även höra av dig till vår kundservice på [email protected] eller 040-611 34 00.
Vid akuta problem är du välkommen att höra av dig till vår kundservice på [email protected] eller 040-611 34 00.
Vid akuta fall efter kontorstid och på helger (t.ex. större elfel och vattenläckage), ska du ringa journumret som står i trapphuset. Tänk på att om du anmäler en skada som inte är akut kan du komma att debiteras för kostnaden för jourutryckningen.
Om du upptäcker skadedjur i din lägenhet, ska du ta kontakt med Rentokil på 010-470 49 50. Uppge ditt namn och var du bor. Vid behov kan de komma till din lägenhet och hjälpa till (kostnadsfritt för dig som hyresgäst).
Vid kraftiga temperatursvängningar ute kan det upplevas som kallt i lägenheten, det inträffar oftast på hösten när vi går in i kallare tider. Våra element regleras automatiskt beroende på utomhustempraturen och värmen går i gång när utomhustemperaturen ligger stabilt under 10–12 grader. Rekommenderad inomhustemperatur ska vara på 20–21 °C.
Här kommer några punkter på vad du kan göra om du tycker det är kallt i din lägenhet:
- Mät rumstemperaturen. Det gör du genom att hålla termometern 1 meter från väggen och ca 1 ½ meter från golvet.
- Var noga med att alltid ställa soffan eller sängen en bit från elementet. Möbler framför elementet kan stänga inne den varma luften och hindra värmecirkulationen.
- Har du tjocka gardiner framför elementet? Flytta då på gardinerna så de inte hänger framför elementet.
- Är ditt element varmt nedtill och kallt upptill? Då kan det vara luft i elementet som hindrar det varma vattnet från att cirkulera. Gör då en felanmälan.
Om det fortfarande är kallt efter några dagar eller är onormalt kallt i lägenheten ber vi dig kontakta vår kundservice på 040-611 34 00 eller [email protected].
Om du upplever att du är störd från grannen bör du alltid börja med att ta kontakt med din granne och förklara hur du upplever störningen. Om inte detta hjälper, ber vi dig kontakta vår kundservice under kontorstid. Efter kontorstid kontaktar du Störningsjouren, telefonnumret kan variera mellan våra fastigheter och står på anslagstavlan ditt trapphus. När du kontaktar Störningsjouren vill vi att du även anmäler störningen till vår kundservice. Mer generella klagomål på störningar ber vi dig anmäla direkt till vår kundservice på 040-611 34 00 eller [email protected].
Om du på egen bekostnad målar eller tapetserar din lägenhet ska arbetet vara fackmannamässigt utfört. Vid utflyttning kan du bli ersättningsskyldig om arbetet är slarvigt utfört eller om du har använt felaktigt material eller valt en extrem färgsättning.
Några av våra fastigheter har individuell mätning av el och vatten. Om du bor i en fastighet med individuell mätning så betalar du för den el- och vattenmängd du använder. Varje lägenhet är utrustad med en undermätare som läser av förbrukningen, kostnaden debiteras separat på din hyresavi.