Här har vi samlat svar på några vanliga frågor du som hyresgäst kan ha. Hittar du inte svaret på din fråga här, är du alltid välkommen att höra av dig till vår kundservice på [email protected] eller 040-611 34 00.
Steg 1: Registrera dig
För att kunna söka en lägenhet hos oss behöver du skapa ett konto och registrera dig som bostadssökande här.
✔ Fyll i dina uppgifter korrekt
✔ Ladda upp nödvändiga dokument (t.ex. inkomstintyg)
Viktigt!
Vi har vissa grundkrav för att hyra ut en lägenhet, t ex:
Läs mer om våra krav i vår uthyrningspolicy.
Steg 2: Logga in och håll ditt konto aktivt
När du har registrerat dig loggar du in på Mina sidor med BankID eller personnummer och lösenord.
✔ Har du glömt lösenordet? Klicka på ”Glömt lösenord” så får du en kod via sms.
✔ Logga in minst var sjätte månad för att hålla ditt konto aktivt. Om du inte loggar in raderas ditt konto.
Steg 3: Hitta och anmäl intresse för lägenheter
Besök trianon.se regelbundet för att se lediga bostäder.
✔ Ange dina önskemål (t.ex. antal rum, hyra, område)
✔ Prenumerera på e-postnotiser för att få uppdateringar om nya lägenheter
✔ Anmäl intresse – du kan ha max 5 aktiva intresseanmälningar samtidigt
Du kan se och hantera dina anmälningar på Mina sidor.
Steg 4: Få besked om visning
När ansökningstiden är slut granskas alla intresseanmälningar. Om du blir utvald får du en kallelse till visning via mejl.
Du kan följa statusen för din ansökan på Mina Sidor.
Steg 5: Gå på visning
Om du blir inbjuden till visning:
✔ Tacka ja eller nej till visningen
✔ Kom i tid och meddela om du får förhinder
✔ Du kan gå på flera visningar
Steg 6: Tacka ja eller nej till lägenheten
Efter visningen får du besked om du fortfarande är aktuell för lägenheten.
✔ Du kan tacka ja till flera lägenheter samtidigt
✔ Om du blir erbjuden ett kontrakt kontaktar vi dig
Om någon annan får lägenheten ser du det på Mina Sidor.
Övrig information
✔ Ingen kö
Vi har inte någon bostadskö eller något poängsystem.
✔ Medsökande
Lägg till en medsökande på Mina sidor om ni vill stå två på kontraktet.
✔ Uppdatera dina uppgifter
Logga in och ändra kontaktuppgifter, inkomst eller bostadsönskemål vid behov.
✔ Boplats Syd
En del av våra lägenheter finns även på Boplats Syd.
✔ Har du skyddade personuppgifter?
Kontakta vår kundservice.
Så enkelt är det! Lycka till med din bostadssökning hos Trianon!
Så här fungerar lägenhetsförmedlingen:
1) Lägenheterna annonseras ut på Boplats Syds hemsida i tre till sju dagar. Du kan välja att få meddelande om lediga lägenheter via e-post.
2) Anmäl intresse för den lägenhet som du är intresserad av.
3) Boplats Syd kallar ett antal bostadssökanden till visning.
4) Är du fortfarande intresserad av lägenheten efter visningen, anmäler du ditt intresse på Min sida innan svarstiden går ut.
5) Den lediga lägenheten erbjuds i första hand till den som har längst kötid och som motsvarar fastighetsägarens krav.
6) En sista kontroll görs av referenser, inkomst och skötsamhet. Finns inga anmärkningar undertecknas hyreskontraktet hos fastighetsägaren.
Frågorna och svaren är framtagna av Malmö stad, stadsbyggnadskontoret.
Hur ser detaljplaneprocessen ut?
Arbetet med ny detaljplan för silorna påbörjades 2024 och ett första planförslag väntas gå på samråd under mitten av 2025. Under samrådsperioden kan boende och aktörer i området lämna synpunkter på innehållet. Därefter kommer planförslaget att bearbetas och skickas på ytterligare granskning. Sedan påbörjas framtagandet av en slutlig antagandehandling. Först när detaljplanen blivit antagen av stadsbyggnadsnämnden och vunnit laga kraft kan silorna rivas och bygglov beviljas för ny bebyggelse inom planområdet.
Vad ska hända på platsen
Utifrån detaljplanen ska det bli plats för nya bostäder, centrumverksamheter och grönska.
Vad händer med silorna?
Enligt det förslag som 2023 vann arkitekttävlingen för platsen ska en av de höga silorna bevaras. Övriga silos kommer att rivas för att ge plats åt ny bebyggelse bestående av bostäder med centrumverksamheter i bottenvåningarna. Den bevarade silon ska användas för lämplig verksamhet som tillför platsen värde i form av något slags service till området.
Varför bevaras inte silorna?
Det finns olika tekniska skäl bakom beslutet. Bland annat innebär silornas kraftiga väggar att det vore svårt att omvandla dem till bostäder. På grund av föroreningar i betongen skulle även en komplex och kostsam inkapsling krävas. Sammantaget gjordes bedömningen att endast bevara en silo. Denna ska inte användas som bostad utan erbjuda någon form av service till området.
Varför föreslås en så hög byggnad?
Det finns redan ett antal höga hus i området och silorna var sedan tidigare relativt höga sett till omgivningen. Det efterfrågades även ett landmärke för att markera den historiskt betydelsefull platsen. Därtill pekar kommunens riktlinjer för höga hus ut området som lämpligt för den sortens bebyggelse. Utifrån dessa olika perspektiv gjordes bedömningen att ett högt hus skulle kunna lämpa sig där silorna tidigare stått.
När kan det börja byggas på platsen?
Först när detaljplanen antagits kan byggprocessen starta. Därför kan vi i nuläget inte ange ett specifikt datum. Nästa steg i planprocessen är samråd som väntas hållas i mitten av 2025.
När blir det samråd?
Det är ännu inte bestämt men beräknat datum är någon gång under mitten av 2025.
Vad händer med gator, torg och park runtomkring?
Byggstart för andra delar av området planeras 2025. Här kan ni läsa om det senaste som sker i området.
Vad innebär klimatneutralt byggande för platsen?
Trianon och Lernacken har åtagit sig att bygga klimatneutralt på platsen. Om du är intresserad av att läsa mer om klimatneutralt byggande och Malmös arbete med detta finns information här:
Klimatneutralt byggande – Malmö stad (malmo.se)
LFM30 – Netto noll CO2-utsläpp till 2030
Vad händer på marken innan detaljplanen antagits?
Marken där silorna står ägs av Trianon och Lernacken. Frågor om vad som händer där under planprocessens gång besvaras bäst av dem. Ställ din fråga till Trianon på https://trianon.se/felanmalan-hos-trianon/ För övriga frågor om detaljplaneprocessen med mera, hittar du mer information på Malmö stads hemsida: Malmö stad FAQ.
Som hyresgäst kan du registrera dig på Mina sidor och få tillgång till hyressaldo och OCR-nummer. Om du inte har möjlighet att gå in på Mina sidor, kontakta vår kundservice på [email protected] eller 040-611 34 00.
För att hyra ut i andra hand måste du ha hyresvärdens medgivanden. Ansökan gör du via vår blankett för andrahandsuthyrning. Det första vi tittar på vid en andrahandsuthyrning är om du har beaktansvärda skäl till din uthyrning, du ska ha en anledning till varför du ska hyra ut. Anser vi att du inte har beaktansvärda skäl har vi rätt att neka dig. Efter ett godkännande skickar du in en kopia av ditt andrahandskontrakt. Vår handläggningstid är 2 månader.
Tänk på att du som förstahandshyresgäst alltid är ansvarig för lägenheten, det gäller både ekonomiskt och vid eventuella skador och störningar. Du riskerar att förlora lägenheten om inte andrahandshyresgästen sköter sig. Om han eller hon stör grannarna är det du som ska se till att störningarna upphör. Kontrollera alltid andrahandshyresgästen noga innan du bestämmer dig för att hyra ut lägenheten. Om du är utomlands eller inte har möjlighet att sköta dina åtaganden under uthyrningsperioden måste du skriva en fullmakt till någon som kan företräda dig i dina hyresangelägenheter. Andrahandshyresgästen har inte någon rätt att överta hyreskontraktet för lägenheten vid hyrestidens utgång.
Vill du betala via autogiro eller e-faktura så ansöker du om det via din bank.
Hyran betalas i förskott och senast den sista vardagen före den månad som hyran avser. Som exempel måste hyran för september vara betald senast den sista vardagen i augusti. Tänk på att det kan ta någon dag från det att du gör en betalning till det att vi får pengarna, se information i din internetbank.
Vi samarbetar med Ropo Capital i vår kravhantering. Om du inte betalar hyran i tid får du en inkassokostnad, för närvarande 180 kr, samt dröjsmålsränta enligt räntelagen.
Vid ytterligare fördröjning riskerar du att bli uppsagd från din bostad eller lokal. Du riskerar även att belastas med en betalningsanmärkning.
Felanmälan
Anmäl fel eller skador som inte är akuta via Mina sidor. Där kan du enkelt göra felanmälan och följa ditt ärende.
Kan du inte logga in?
Kontakta kundservice: [email protected]
Akuta problem
Vid akuta fel under kontorstid:
Utanför kontorstid (t.ex. elfel eller vattenläckage):
Ring journumret i trapphuset.
Obs! Om felet inte är akut kan du bli debiterad för jourutryckningen.
Om du upptäcker skadedjur i din lägenhet, ska du ta kontakt med Rentokil på 077-112 23 00. Uppge ditt namn och var du bor. Vid behov kan de komma till din lägenhet och hjälpa till (kostnadsfritt för dig som hyresgäst).
Vid kraftiga temperatursvängningar ute kan det upplevas som kallt i lägenheten, det inträffar oftast på hösten när vi går in i kallare tider. Våra element regleras automatiskt beroende på utomhustempraturen och värmen går i gång när utomhustemperaturen ligger stabilt under 10–12 grader. Rekommenderad inomhustemperatur ska vara på 20–21 °C.
Här kommer några punkter på vad du kan göra om du tycker det är kallt i din lägenhet:
Om det fortfarande är kallt efter några dagar eller är onormalt kallt i lägenheten ber vi dig kontakta vår kundservice på 040-611 34 00 eller [email protected].
Om du upplever att du är störd från grannen bör du alltid börja med att ta kontakt med din granne och förklara hur du upplever störningen. Om inte detta hjälper, ber vi dig kontakta vår kundservice under kontorstid. Efter kontorstid kontaktar du Störningsjouren, telefonnumret kan variera mellan våra fastigheter och står på anslagstavlan ditt trapphus. När du kontaktar Störningsjouren vill vi att du även anmäler störningen till vår kundservice. Mer generella klagomål på störningar ber vi dig anmäla direkt till vår kundservice på 040-611 34 00 eller [email protected].
Om du på egen bekostnad målar eller tapetserar din lägenhet ska arbetet vara fackmannamässigt utfört. Vid utflyttning kan du bli ersättningsskyldig om arbetet är slarvigt utfört eller om du har använt felaktigt material eller valt en extrem färgsättning.
Några av våra fastigheter har individuell mätning av el och vatten. Om du bor i en fastighet med individuell mätning så betalar du för den el- och vattenmängd du använder. Varje lägenhet är utrustad med en undermätare som läser av förbrukningen, kostnaden debiteras separat på din hyresavi.
Hyreshöjningen per 1 januari 2025 uppgår till 4,9 procent enligt den tvåårsuppgörelse som tecknades i februari 2024 mellan Trianon och Hyresgästföreningen. Den nya hyran kommer framgå på din hyresavi och gäller från och med 1 januari 2025.
Hyressättningsavgift från Hyresgästföreningen
Hyressättningsavgiften som du som hyresgäst betalar för Hyresgästföreningens förhandlingsarbete är höjd från 12 kr till 15 kr per månad. Beloppet ingår i hyran. Läs om avgiften på www.hyresgastforeningen.se.
Uppsägningstiden för en bostadslägenhet är tre kalendermånader, räknat från den första dagen i nästkommande månad.
Uppsägningsblanketten måste vara oss tillhanda innan månadsskiftet för att uppsägningstiden ska börja gälla från kommande månad. Det går bra att skicka in blanketten till oss via mejl.
När du har sagt upp ditt hyresavtal är du enligt hyreslagen skyldig att hålla din lägenhet tillgänglig för visning.
När vi har fått din uppsägning skickar vi en bekräftelse med kontaktuppgifter till den som besiktigar lägenheten. Boka gärna tid för besiktning så snart du fått bekräftelsen.
När du har sagt upp ditt hyresavtal är du enligt hyreslagen skyldig att hålla din lägenhet tillgänglig för visning. Vi kontaktar dig när det är dags. Du kan själv vara med vid visningen eller lämna en nyckel till oss. Meddela oss i förväg om du ska vara bortrest.
Enligt hyreslagen 5 § har dödsboet en kalendermånads uppsägningstid, om uppsägning sker inom en månad från det att hyresgästen avlidit. Därefter gäller tre kalendermånaders uppsägningstid. Det som behövs är underskrift på uppsägningen från samtliga i dödsboet (alternativt en av dödsbodelägarna med fullmakt att företräda hela dödsboet), bifogat dödsfallsintyg och telefonnummer till den som har tillgång till lägenheten.
Vid en separation där någon av parterna säger upp sin del av hyresavtalet kan den andra ha rätt att överta avtalet. En ny kreditupplysning görs för att se om parten som ska bo kvar ensam klarar av att betala hyran. Den övertagande parten måste ha varit folkbokförd på adressen i minst ett år. Om du ska separera, kontakta ansvarig uthyrare.
Steg 1: Registrera dig
För att kunna söka en lägenhet hos oss behöver du skapa ett konto och registrera dig som bostadssökande här.
✔ Fyll i dina uppgifter korrekt
✔ Ladda upp nödvändiga dokument (t.ex. inkomstintyg)
Viktigt!
Vi har vissa grundkrav för att hyra ut en lägenhet, t ex:
Läs mer om våra krav i vår uthyrningspolicy.
Steg 2: Logga in och håll ditt konto aktivt
När du har registrerat dig loggar du in på Mina sidor med BankID eller personnummer och lösenord.
✔ Har du glömt lösenordet? Klicka på ”Glömt lösenord” så får du en kod via sms.
✔ Logga in minst var sjätte månad för att hålla ditt konto aktivt. Om du inte loggar in raderas ditt konto.
Steg 3: Hitta och anmäl intresse för lägenheter
Besök trianon.se regelbundet för att se lediga bostäder.
✔ Ange dina önskemål (t.ex. antal rum, hyra, område)
✔ Prenumerera på e-postnotiser för att få uppdateringar om nya lägenheter
✔ Anmäl intresse – du kan ha max 5 aktiva intresseanmälningar samtidigt
Du kan se och hantera dina anmälningar på Mina sidor.
Steg 4: Få besked om visning
När ansökningstiden är slut granskas alla intresseanmälningar. Om du blir utvald får du en kallelse till visning via mejl.
Du kan följa statusen för din ansökan på Mina Sidor.
Steg 5: Gå på visning
Om du blir inbjuden till visning:
✔ Tacka ja eller nej till visningen
✔ Kom i tid och meddela om du får förhinder
✔ Du kan gå på flera visningar
Steg 6: Tacka ja eller nej till lägenheten
Efter visningen får du besked om du fortfarande är aktuell för lägenheten.
✔ Du kan tacka ja till flera lägenheter samtidigt
✔ Om du blir erbjuden ett kontrakt kontaktar vi dig
Om någon annan får lägenheten ser du det på Mina Sidor.
Övrig information
✔ Ingen kö
Vi har inte någon bostadskö eller något poängsystem.
✔ Medsökande
Lägg till en medsökande på Mina sidor om ni vill stå två på kontraktet.
✔ Uppdatera dina uppgifter
Logga in och ändra kontaktuppgifter, inkomst eller bostadsönskemål vid behov.
✔ Boplats Syd
En del av våra lägenheter finns även på Boplats Syd.
✔ Har du skyddade personuppgifter?
Kontakta vår kundservice.
Så enkelt är det! Lycka till med din bostadssökning hos Trianon!
Så här fungerar lägenhetsförmedlingen:
1) Lägenheterna annonseras ut på Boplats Syds hemsida i tre till sju dagar. Du kan välja att få meddelande om lediga lägenheter via e-post.
2) Anmäl intresse för den lägenhet som du är intresserad av.
3) Boplats Syd kallar ett antal bostadssökanden till visning.
4) Är du fortfarande intresserad av lägenheten efter visningen, anmäler du ditt intresse på Min sida innan svarstiden går ut.
5) Den lediga lägenheten erbjuds i första hand till den som har längst kötid och som motsvarar fastighetsägarens krav.
6) En sista kontroll görs av referenser, inkomst och skötsamhet. Finns inga anmärkningar undertecknas hyreskontraktet hos fastighetsägaren.
Frågorna och svaren är framtagna av Malmö stad, stadsbyggnadskontoret.
Hur ser detaljplaneprocessen ut?
Arbetet med ny detaljplan för silorna påbörjades 2024 och ett första planförslag väntas gå på samråd under mitten av 2025. Under samrådsperioden kan boende och aktörer i området lämna synpunkter på innehållet. Därefter kommer planförslaget att bearbetas och skickas på ytterligare granskning. Sedan påbörjas framtagandet av en slutlig antagandehandling. Först när detaljplanen blivit antagen av stadsbyggnadsnämnden och vunnit laga kraft kan silorna rivas och bygglov beviljas för ny bebyggelse inom planområdet.
Vad ska hända på platsen
Utifrån detaljplanen ska det bli plats för nya bostäder, centrumverksamheter och grönska.
Vad händer med silorna?
Enligt det förslag som 2023 vann arkitekttävlingen för platsen ska en av de höga silorna bevaras. Övriga silos kommer att rivas för att ge plats åt ny bebyggelse bestående av bostäder med centrumverksamheter i bottenvåningarna. Den bevarade silon ska användas för lämplig verksamhet som tillför platsen värde i form av något slags service till området.
Varför bevaras inte silorna?
Det finns olika tekniska skäl bakom beslutet. Bland annat innebär silornas kraftiga väggar att det vore svårt att omvandla dem till bostäder. På grund av föroreningar i betongen skulle även en komplex och kostsam inkapsling krävas. Sammantaget gjordes bedömningen att endast bevara en silo. Denna ska inte användas som bostad utan erbjuda någon form av service till området.
Varför föreslås en så hög byggnad?
Det finns redan ett antal höga hus i området och silorna var sedan tidigare relativt höga sett till omgivningen. Det efterfrågades även ett landmärke för att markera den historiskt betydelsefull platsen. Därtill pekar kommunens riktlinjer för höga hus ut området som lämpligt för den sortens bebyggelse. Utifrån dessa olika perspektiv gjordes bedömningen att ett högt hus skulle kunna lämpa sig där silorna tidigare stått.
När kan det börja byggas på platsen?
Först när detaljplanen antagits kan byggprocessen starta. Därför kan vi i nuläget inte ange ett specifikt datum. Nästa steg i planprocessen är samråd som väntas hållas i mitten av 2025.
När blir det samråd?
Det är ännu inte bestämt men beräknat datum är någon gång under mitten av 2025.
Vad händer med gator, torg och park runtomkring?
Byggstart för andra delar av området planeras 2025. Här kan ni läsa om det senaste som sker i området.
Vad innebär klimatneutralt byggande för platsen?
Trianon och Lernacken har åtagit sig att bygga klimatneutralt på platsen. Om du är intresserad av att läsa mer om klimatneutralt byggande och Malmös arbete med detta finns information här:
Klimatneutralt byggande – Malmö stad (malmo.se)
LFM30 – Netto noll CO2-utsläpp till 2030
Vad händer på marken innan detaljplanen antagits?
Marken där silorna står ägs av Trianon och Lernacken. Frågor om vad som händer där under planprocessens gång besvaras bäst av dem. Ställ din fråga till Trianon på https://trianon.se/felanmalan-hos-trianon/ För övriga frågor om detaljplaneprocessen med mera, hittar du mer information på Malmö stads hemsida: Malmö stad FAQ.
Som hyresgäst kan du registrera dig på Mina sidor och få tillgång till hyressaldo och OCR-nummer. Om du inte har möjlighet att gå in på Mina sidor, kontakta vår kundservice på [email protected] eller 040-611 34 00.
För att hyra ut i andra hand måste du ha hyresvärdens medgivanden. Ansökan gör du via vår blankett för andrahandsuthyrning. Det första vi tittar på vid en andrahandsuthyrning är om du har beaktansvärda skäl till din uthyrning, du ska ha en anledning till varför du ska hyra ut. Anser vi att du inte har beaktansvärda skäl har vi rätt att neka dig. Efter ett godkännande skickar du in en kopia av ditt andrahandskontrakt. Vår handläggningstid är 2 månader.
Tänk på att du som förstahandshyresgäst alltid är ansvarig för lägenheten, det gäller både ekonomiskt och vid eventuella skador och störningar. Du riskerar att förlora lägenheten om inte andrahandshyresgästen sköter sig. Om han eller hon stör grannarna är det du som ska se till att störningarna upphör. Kontrollera alltid andrahandshyresgästen noga innan du bestämmer dig för att hyra ut lägenheten. Om du är utomlands eller inte har möjlighet att sköta dina åtaganden under uthyrningsperioden måste du skriva en fullmakt till någon som kan företräda dig i dina hyresangelägenheter. Andrahandshyresgästen har inte någon rätt att överta hyreskontraktet för lägenheten vid hyrestidens utgång.
Vill du betala via autogiro eller e-faktura så ansöker du om det via din bank.
Hyran betalas i förskott och senast den sista vardagen före den månad som hyran avser. Som exempel måste hyran för september vara betald senast den sista vardagen i augusti. Tänk på att det kan ta någon dag från det att du gör en betalning till det att vi får pengarna, se information i din internetbank.
Vi samarbetar med Ropo Capital i vår kravhantering. Om du inte betalar hyran i tid får du en inkassokostnad, för närvarande 180 kr, samt dröjsmålsränta enligt räntelagen.
Vid ytterligare fördröjning riskerar du att bli uppsagd från din bostad eller lokal. Du riskerar även att belastas med en betalningsanmärkning.
Felanmälan
Anmäl fel eller skador som inte är akuta via Mina sidor. Där kan du enkelt göra felanmälan och följa ditt ärende.
Kan du inte logga in?
Kontakta kundservice: [email protected]
Akuta problem
Vid akuta fel under kontorstid:
Utanför kontorstid (t.ex. elfel eller vattenläckage):
Ring journumret i trapphuset.
Obs! Om felet inte är akut kan du bli debiterad för jourutryckningen.
Om du upptäcker skadedjur i din lägenhet, ska du ta kontakt med Rentokil på 077-112 23 00. Uppge ditt namn och var du bor. Vid behov kan de komma till din lägenhet och hjälpa till (kostnadsfritt för dig som hyresgäst).
Vid kraftiga temperatursvängningar ute kan det upplevas som kallt i lägenheten, det inträffar oftast på hösten när vi går in i kallare tider. Våra element regleras automatiskt beroende på utomhustempraturen och värmen går i gång när utomhustemperaturen ligger stabilt under 10–12 grader. Rekommenderad inomhustemperatur ska vara på 20–21 °C.
Här kommer några punkter på vad du kan göra om du tycker det är kallt i din lägenhet:
Om det fortfarande är kallt efter några dagar eller är onormalt kallt i lägenheten ber vi dig kontakta vår kundservice på 040-611 34 00 eller [email protected].
Om du upplever att du är störd från grannen bör du alltid börja med att ta kontakt med din granne och förklara hur du upplever störningen. Om inte detta hjälper, ber vi dig kontakta vår kundservice under kontorstid. Efter kontorstid kontaktar du Störningsjouren, telefonnumret kan variera mellan våra fastigheter och står på anslagstavlan ditt trapphus. När du kontaktar Störningsjouren vill vi att du även anmäler störningen till vår kundservice. Mer generella klagomål på störningar ber vi dig anmäla direkt till vår kundservice på 040-611 34 00 eller [email protected].
Om du på egen bekostnad målar eller tapetserar din lägenhet ska arbetet vara fackmannamässigt utfört. Vid utflyttning kan du bli ersättningsskyldig om arbetet är slarvigt utfört eller om du har använt felaktigt material eller valt en extrem färgsättning.
Några av våra fastigheter har individuell mätning av el och vatten. Om du bor i en fastighet med individuell mätning så betalar du för den el- och vattenmängd du använder. Varje lägenhet är utrustad med en undermätare som läser av förbrukningen, kostnaden debiteras separat på din hyresavi.
Hyreshöjningen per 1 januari 2025 uppgår till 4,9 procent enligt den tvåårsuppgörelse som tecknades i februari 2024 mellan Trianon och Hyresgästföreningen. Den nya hyran kommer framgå på din hyresavi och gäller från och med 1 januari 2025.
Hyressättningsavgift från Hyresgästföreningen
Hyressättningsavgiften som du som hyresgäst betalar för Hyresgästföreningens förhandlingsarbete är höjd från 12 kr till 15 kr per månad. Beloppet ingår i hyran. Läs om avgiften på www.hyresgastforeningen.se.
Uppsägningstiden för en bostadslägenhet är tre kalendermånader, räknat från den första dagen i nästkommande månad.
Uppsägningsblanketten måste vara oss tillhanda innan månadsskiftet för att uppsägningstiden ska börja gälla från kommande månad. Det går bra att skicka in blanketten till oss via mejl.
När du har sagt upp ditt hyresavtal är du enligt hyreslagen skyldig att hålla din lägenhet tillgänglig för visning.
När vi har fått din uppsägning skickar vi en bekräftelse med kontaktuppgifter till den som besiktigar lägenheten. Boka gärna tid för besiktning så snart du fått bekräftelsen.
När du har sagt upp ditt hyresavtal är du enligt hyreslagen skyldig att hålla din lägenhet tillgänglig för visning. Vi kontaktar dig när det är dags. Du kan själv vara med vid visningen eller lämna en nyckel till oss. Meddela oss i förväg om du ska vara bortrest.
Enligt hyreslagen 5 § har dödsboet en kalendermånads uppsägningstid, om uppsägning sker inom en månad från det att hyresgästen avlidit. Därefter gäller tre kalendermånaders uppsägningstid. Det som behövs är underskrift på uppsägningen från samtliga i dödsboet (alternativt en av dödsbodelägarna med fullmakt att företräda hela dödsboet), bifogat dödsfallsintyg och telefonnummer till den som har tillgång till lägenheten.
Vid en separation där någon av parterna säger upp sin del av hyresavtalet kan den andra ha rätt att överta avtalet. En ny kreditupplysning görs för att se om parten som ska bo kvar ensam klarar av att betala hyran. Den övertagande parten måste ha varit folkbokförd på adressen i minst ett år. Om du ska separera, kontakta ansvarig uthyrare.